relacje z klientem

Programista, który zakłada swoją firmę, często zapomina o bardzo ważnym aspekcie jej prowadzenia, jakim jest kontakt z klientem. Osoby, które dużo siedzą w kodzie, czasem mają problem ze skutecznym odnalezieniem się w relacjach z innymi ludźmi. Sukces w prowadzeniu firmy zależy jednak właśnie głównie od tego, czy jesteśmy w stanie odpowiednio komunikować się z ludźmi. Programista powinien więc jeszcze przed założeniem działalności zacząć rozwijać się w tym obszarze swojego życia.

W pierwszej kolejności powinien zastanowić się, jak radzi sobie w relacjach z innymi. Warto, żeby zapytał o to postronne osoby z firmy, w której pracuje. Wiele może też jednak wynieść z samoobserwacji. Dobrze, żeby zwrócił uwagę na to, jak często komunikuje się z klientami w swojej firmie. Czy siedzi wyłącznie z innymi programistami? Czy aktywnie uczestniczy w spotkaniach z klientem, a jego wkład w tym zakresie jest doceniany przez kierownika projektu? Jeśli unika takich kontaktów, przed założeniem własnej działalności powinien zainwestować w szkolenia z tego obszaru. Warto zacząć chociaż od przeczytania dobrej książki na ten temat.

Programista musi pamiętać o tym, żeby komunikować się z klientem w sposób zrozumiały dla klienta. Dla klienta bowiem nie będzie zrozumiały zawiły język programowania, w którym na co dzień pracuje programista. Ważne jest więc, żeby umieć wytłumaczyć klientowi, za co płaci oraz dlaczego jest to warte swojej ceny. Istotne jest też to, żeby słuchać tego, czego oczekuje klient i próbować w ramach możliwości odpowiadać na te potrzeby.